Week 1 - Duitsland, Lego House en het noorden van Denemarken

5 september 2021 - Tinn Austbygd, Noorwegen

We zijn begonnen! Na een half jaar van busje verbouwen, zijn we eindelijk op weg! Eindelijk, want maart werd juni, werd juli, werd medio augustus. Niet dat dat echt erg is, maar de zomer wordt steeds korter en ik heb wel eens gehoord dat het in Scandinavië erg koud kan worden in de winter. Toch vertrokken we vrolijk vanuit Schildwolde om het verre noorden op te gaan zoeken.

DISCLAIMER: het volgende verhaal is een dag-tot-dagbeschouwing van onze reis. Ik zei toch dat ik wat kon uitweiden.

Die vreugde werd de eerste dag wat getemperd door het weer en de route. Omdat we meteen wat kilometers wilden maken, gingen we vooral over de Deutsche Autobahn. Op zich leuk, maar niet overal even prachtig. Rond Bremen en Hamburg was het ook erg druk, maar we wisten ons erdoorheen te worstelen.;) De regen maakte verder dat dit begin van 'De Grote Reis' nog niet heel denderend was. Rond half drie besloten we een plekje op te zoeken (gratis als het ff kon) en dat leverde nog een mooie zoektocht op. Gratis overnachtingsplaatsen groeien in Duitsland niet her en der uit de grond (al is dat toch echt het enige wat je nodig hebt), dus het duurde drie plekken voor we de juiste gevonden hadden: een parkeerplaats naast een sportveld in Sülfeld. Niet al te idyllisch, maar we konden er mooi door een bos en tussen de velden wandelen.

De volgende dag werd een tour du Noordoost-Duitsland. We vertrokken bijtijds en gingen binnendoor naar het stadje/dorpje Plön. Een lekker pittoresk dorpje met een slot dat aan het Großer Plöner meer ligt. Leuk om even doorheen te wandelen. Via Kiel en Eckernförde werd vervolgens door de stromende regen noordwaarts gereden. Bij Thumby klaarde het op en dat was wel mooi, want daar gingen we via een schattig pontje naar Arnis toe. We reden door naar Holnis, een van de noordelijkste puntjes van Duitsland, waar we aan een strandje naar Denemarken konden kijken. Daar in de buurt een staplaats vinden was helaas nog wat moeilijker (kennelijk is dat puntje erg toeristisch, want je moet zelfs voor dat strandje opgaan betalen volgens mij) en toen we ook in Glücksburg bot vingen, besloten we de beschaving maar achter ons te laten. Via Park4Night (een app met allerhande campergerelateerde zaken) kwamen we op een parkeerplaats bij het Winderatter meer, waar we besloten de nacht te gaan doorbrengen. Na twee dagen reizen zijn we er al achter dat de camper hier en daar nog wat verbeterd kan worden, maar samen (en dan vooral Jos) komen we er wel weer uit!

Koken met Kruk

Dag 3 had twee doelen: boodschappen en een plekje in de buurt van Billund vinden. Waarom Billund?? Nou, omdat ik Jos ooit (vóór corona) een dagje Lego House voor zijn verjaardag had gegeven. Nu we toch door Europa gingen reizen, konden we meteen dat cadeau waar gaan maken! Verder bestond de dag uit boodschappen doen (jaja, dat moet natuurlijk ook gewoon gebeuren) in Flensburg en zijn we dus de grens overgegaan, jeej! We werden bij de grens nog gecontroleerd op onze coronavaccinatiebewijzen (mooi galgjewoord) en onze paspoorten. Dat zorgde nog voor wat wanhopig geklungel: omdat ik vlak hiervoor een keer een kopie van mijn paspoort zonder de foto had moeten maken, had ik stickers over mijn foto geplakt. Natuurlijk was ik vergeten om die eraf te halen, dus stond ik onder het toeziend oog van een Deense militair stickers van mijn foto te wrijven, terwijl ik onhandig excuses aan het maken was. Lekker bezig, Floor. We vonden een mooi plekje bij Skærsø meer, ik verloor mijn ring (nog een keer lekker bezig, Floor), we zijn uren aan het zoeken geweest, maar vonden hem gelukkig wel terug en zijn een paar keer naar het meer gelopen en hebben er zelfs in gezwommen! Zeer koud, maar erg lekker. En we werden vervolgens nog op een mooie zonsondergang getrakteerd.

Zonsondergang boven Skærsø

Over Lego House (de volgende dag) zal ik niet te veel uitweiden - kijk ook vooral de foto's - maar ik kan de beleving iedereen aanraden! Ik ben nog nooit in Legoland geweest, maar volgens Jos kun je in Lego House in elk geval meer bouwen dan in het pretpark (althans, tien jaar geleden). Het was echt heel erg leuk en we hebben van 10 tot 2 volop gelegood (gelego'd?), zoo leuk! Het gebouw is ook heel vet, het lijkt één grote blokkentoren en je kan over het overgrote deel van de verschillend gekleurde plateaus ook heen lopen. Hou je van lego? Zeker een keer doen. Je (ik iig) wordt wel moe van zo'n dag lego'en en kinderen (volgende keer geen zondag...), dus we zochten lekker snel een plekje, vonden dat bij Rørbæk Sø en hebben daar heerlijk gewandeld, ons eerste vuurtje gemaakt (jeej!) en lekker naar de sterren gekeken. Zie ook hiervoor vooral de foto's! Er staan er meer in het album 'Algemeen'.

Masterpiece galleryEerste kampvuur

De rest van de week bestond uit een tour du Noord-Denemarken, oftewel Nordjylland. Vooral het rijden door dit gebied was erg mooi! De binnenwegen waren soms wat saai, maar we hebben ook mooie bochtige weggetjes en leuke kustwegen gehad. We bezochten Grisetåodde (een vuurtoren), waar we echt 'overstaken' naar Noord-Jutland en zijn nog naar Lyngby strand geweest, waar ik lekker met m'n voeten in de Noordzee heb gestaan. Bij ons slaapplekje van die nacht (duurde even, want het was wel wat toeristisch) hebben we nog een korte boswandeling gemaakt, waar de zon erg mooi door de bomen kwam.

Boswandeling

Tour du Noord-Denemarken ging de volgende dag verder via Hanstholm, Nationalpark Thy en wederom langs de kust, ditmaals langs die van de Limfjord. Bij Hanstholm werden we verrast door een mooi uitzicht over het natuurgebied Thy en meerdere bunkers (ben er nog niet helemaal achter waarvoor die precies waren, maar ik vermoed WOII-gerelateerd), waardoor we er iets langer bleven dan voor de pitstop die gepland was. We reden verder naar de Isbjerg en hebben daar een wandeling gemaakt over de hoogste 'berg' van Nationalpark Thy, met een duizelingwekkende hoogte van 56m. Na deze wandeling vonden we een tijdje verderop een prachtige lunchplek die uitkeek over de Thisted Bredning (een vertakking van de Limfjord) en hebben heerlijk over de gravel-kustweggetjes gereden. Na een tijdje werd het gebied helaas weer wat saaier, maar we vonden een leuk slaapplekje met uitzicht over de Limfjord en ik heb voor het eerst gedoucht! Van een (nu ex-)collega van Jos hadden we zo'n Decathlon-douche-zak gekregen die heel goed uitkwam. Ik had alleen geen geduld om het water warm te laten worden, dus heb in de zon koud gedoucht. Het was heel chill.:D

Uitzicht over Nationalpark ThyGewoon een mooi lunchplekje

De laatste dag van deze tour bestond uit een bezoekje aan het noordelijkste puntje van Denemarken. Helaas heb ik die dag in een migraine-achtige toestand doorgebracht, maar ik kon er desondanks nog wel een beetje van genieten. De weg binnendoor was erg leuk, maar toen we op de hoofdweg richting het noorden kwamen, was het duidelijk dat we niet de enige waren die die kant opgingen. We zijn nog gestopt bij Den Tilsandede Kirke (De door-zand-begraven kerk, voor meer uitleg, zie foto) en gingen door naar Skagen Nordstrand, het noordelijkste puntje van Denemarken. Omdat dat niet de aandachtstrekker is die Grenen wel is (waarover zo meer) stonden we daar rustig op het strand over de zee uit te kijken met nog een paar andere toeristen. Geen natuurlijk/cultureel hoogstandje, wel lekker uitwaaien. Toen vertrokken we naar Grenen om daar naar een bijzonder natuurfenomeen te kijken: de ontmoeting van twee zee-engtes, Skagerrak en Kattegat. Dat was wel weer andere koek. Toen we daar aankwamen werden we over een grote parkeerplaats geleid, in een treintje van auto's, campervans en motorhomes, en werden we een beetje ontmoedigd door de drukte. Toen we ook nog geen parkeerkaart konden krijgen (want de automaat accepteerde onze kaarten niet en ik wist zo gauw de code van mijn creditcard niet), besloten we maar even snel op en neer te lopen. Dat bleek niet echt te kunnen, want de ontmoeting van de twee zeeën was nog drie kilometer lopen over het strand. Ik wilde het wel proberen en ging op pad, terwijl Jos terugging naar onze campervan, maar door mijn hoofdpijn kon ik het zonlicht echt niet handelen en besloot ik ook maar niet te gaan lopen. Gelukkig konden we van een afstand het samenkomen van de zeeën ook erg mooi zien. Iets voor een volgende keer.;) Het slaapplekje dat we kozen was gelukkig niet te ver weg en ik ben op bed gaan liggen en gaan slapen. De rest van de middag hebben we genoten van de omgeving (mooi wandelpad naar een beekje toe) en een rustige avond gehad. En zo ging die eerste week toch best snel voorbij..

Den Tilsandede KirkeWhere two seas meet...

Afgelegde afstand: 1291 kilometer

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ties:
    7 september 2021
    Haha moest lachen om het stuk van je paspoort! Zie het helemaal voor me, fijn dat het gelukt is wel ;) voor de volgende keer: er bestaat een app die dit voor je kan doen, heet KopieID (vd overheid).

Klote van de migraine, maar klinkt alsof je er gelukkig snel vanaf was :)

Leuk om je zo te kunnen volgen! Klinkt echt al als een top avontuur, en ik ga nu maar eens de foto's bekijken en kreunen van afgunst wss ;)

Goede trip vandaag weer, liefs!
  2. Floor:
    7 september 2021
    Haha, thanks voor de tip! Wist niet dat dat bestond..
    Ja, gelukkig wel! Was ook geen echte migraine-aanval zoals ik wel s gehad heb, maar kwam in de buurt.
    Thanks lieverd!